Sytt lite idag också på ylle-kjolen

Sydde lite idag också på kjolen till kappan

Sydde sidosömmarna och trots att jag gjorde en toall innan så insåg jag att den blev för stor.

Synade sömmarna igen. Gjorde om några där jag missat lite, det blev nog totalt 2 cm med det. Tog dessutom 2 cm på båda sidosömmarna enligt följande skiss

_20180117_185823.JPG

(2 lager med 2 cm på två sidor blir 8 cm plus dom 2 cm innan, det blir 10 cm). Lade min franska kurva på strecket vid 41 och drog med skräddarkrita en linje till 14 på kurvan där den tangerade den gamla linjen(har inte ritat ut skräddarlinjen det är en kurva till vänster om den utritade gamla kurvan .

Jag ska så småningom syna min toall och kjol och mönster för att se om jag ska ändra i mönstret enligt ovan.  Förmodligen gör jag det. Tycker förändringen jag gjorde med kurvan passar min figur bättre än innan.  Tror jag ska roa mig med att jämföra med jeansmönstret som blev så bra. När jag ägnade mig åt jeansen så använde jag den franska kurvan till kurvorna i mönstret och noterade alla avstånd enligt den.

CameraZOOM-20171107192908497.jpg
”Fransk kurva”

 

Vid en snabb titt så ser det inte ut som jag kommit så mycket längre sen igår, men jag har bearbetat sömmarna, sytt stödlinjer vid varje söm för säkerhetsskull, klippt jack där det är kurvor, som är princip i alla sömmar och fasat ut där det är ”bulkigt” för att det ska bli mindre bulkigt

_20180117_185610.JPG

Ska komma ihåg att sy flärpar för att kunna hänga upp kjolen i först av allt, innan jag syr något annat, dom ska fästas i sömmen mellan infodring och foder.

Fortsätter vidare med infodringarna och fodret. börjar med fodret som ska vara till bakstyckena. Syr ihop dom med dom två bakre infodringarna och fäster vid dragkedjan bak. Tror det blir lättare att trixa med än en hel foderkjol. Har inte bestämt mig för om jag ska ändra i mönstret för fodret. Tror inte jag gör det. Ylletyget är mer stretchigt än fodret. Om det fungerar får jag helt enkelt notera det på mönstret vilket förstås också sker som notering när jag skriver här.

 

Så vidare till något annat än yllekjolen;

Jag skrev igår om ett tyg som jag köpt, skulle kanske göra en toall till en omlottklänning eller göra den på riktigt med tyget ifråga, utan någon toall innan. Hittade ett annat mönster som jag hellre vill använda tyget till än till en omlottklänning och jag tror jag gör den klänningen innan hängselkjolen.

 

 

 

En reaktion till “Sytt lite idag också på ylle-kjolen

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.