Några moment återstår på kjolen till kappan

Inte mycket kvar nu på kjolen till kappan.

Har sytt fast fodret vid dragkedjan samt sytt ihop infodringarna med överkanten på kjolen. Sydde en kantstickning tätt intill den sömmen med fodret och sömsmånen vikt uppåt (understitch på engelska) . Det för att infodringen inte ska kika fram upptill. Den kantstickningen syns inte heller på utsidan.

Skurborsten på bilden var den billigaste obehandlade träbiten jag kunde hitta, använder den efter jag pressat ullsömmarna. Kudden bredvid pressar jag sömmarna mot. Den är böjd och dom flesta sömmar är just böjda. På så vis skulpterar man kläderna efter kroppsformen.

Har inte pressat överkanten än och ska sy ihop sidsömmarna i foderkjolen. Började göra fel som jag vet bättre än att göra, var antagligen trött, så jag valde att fortsätta med det imorgon.

DSC_0901.JPG
sidsömmarna i foderkjolen återstår

När jag gjort det ska jag låta kjolen ”hänga ut sig” innan jag fållar den.  Fållarna ska sys var för sig. Ska virka några tåtar på 2-3 cm så att jag kan fästa nederdelen av fodret vid nederdelen av yttertyget. Det för att minska risken att  fodret hamnar som en korv vid midjan. Mönstret vill att jag ska handsy fållen men det vill inte jag. Gör som med kappan och gör en blindfåll på maskinen istället.

Var i full gång med att ”fönstershoppa” tyger över internet både igår och idag innan jag hejdade mig båda gångerna. Evigt tur att jag påminner mig om att jag vill känna på tyget och evigt tur att jag påminner mig om att det är en symässa om en månad. Innan dess ska jag sy upp några saker så att jag vet att dom mönsterna verkligen fungerar på mig.

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.