Sytt ett par jeans

Tänk att det kunde vara så roligt  att sy. Är för upptagen med att sy för att dokumentera av mig om det. (Vilket jag borde).
Har kommit så långt att jag som smått börjar ta mig an mönsterkonstruktion

I december 2014 beställde jag boken:
Mönster och konstruktioner för damkläder av Inger Öberg och Hervor Ersman, utg. 2010.

När jag läste den insåg jag att jag måste skaffa mig lite syvana  först, men nu känner jag mig redo för att förstå lite mer av själva mönstrena som är i 2d till 3d människor.  Grottar in mig på detaljerna i olika mått och dimensioner, vad som egentligen händer.

Så jag har sytt ett par jeans. Ett par välsittande hyfsat fint sydda blev det också .
Har tagit alla mått enligt ovannämnda boks alla regler.

Jag tog ett jeansmönster och jämförde det mot mönstret i boken och hur man skulle applicera och ändra det mot sina egna mått

Klippte ut mönstret i rutat papper den här gången.

Här har jag sytt ihop bakstycket med bakre oket, det jag vill notera är tråden

image

Tråden till dekorationssömmarna är grövre än dom som jag använt tidigare. Den här symaskinen har skämt bort mig med  att ställa in sig själv på det tyg jag markerat i inställningarna att det är. (Jeans/”grov tråd” finns inte som alternativ). Jag kom till slut på att låta antingen över- eller under-tråden, (beroende på vilken som syns), vara i en tunnare tråd så blir det snyggt

Hoppar tillbaka ett steg:
Innan jag klippte ut tyget hade jag anpassat och provsytt mönstret. Så storleken borde vara rätt

image

Jag var noga med att efter konstens alla regler också försöka se till att mönstret blev rätt från början. Det lönade sig för dom rosa byxorna satt fint. Antingen hade jag tur eller så börjar jag faktiskt greppa det här eller så är jag bra på att följa instruktioner som från början var bra.
Eftersom jag tycker att ett pappersmönster är lättare att hantera, utgick jag från det till jeansen.

Har tråcklat en del mönstermarkeringar i röd undertråd

image

Tänker följa en del tips som jag hittade i följande klipp. (förmodar att klippet är ganska tradigt  för den som inte är intresserad. Hon sitter och syr jeans i ett svep tills dom blir klara)

Det som verkar fungera bra med att sy jeans och som inte är med i klippet ovan, är att tråcka ihop sömmarna innan dom sys. Jeanstyget blir mer medgörligt då.

Innan bensömmarna sys blir det enklare om tänkt ut hur och om man ska sy dom dubbla sömmarna som en del jeans har. Jeans har långa raksträckor längs med byxbenen som kan vara knepiga att få till om enkelsömmen sys före dubbelsömmarna. (Gör man i fel ordning här gör man inte om det i första taget)

Till dubbelsömmarna använder jag den extra symaskinsfoten till min maskin som syns på bilden nedan. Tyget ligger aviga mot aviga och det undre tyget är förskjuten ca 9 mm längre åt höger än det övre. Det övre tyget sys 9mm från kanten. Den svaga blå linjen som syns utritad såg jag till att löpa mot en viss fåra i symaskinsfoten som visar var nålen kommer att träffa i tyget.

image

I nästa steg,  med söm nr.2, viks det undre tyget upp så att bägge tygdelarna ligger bredvid varandra med rätan upp. Då gäller det att, som i mitt fall, inte redan ha sytt sidosömmarna. (Jag hade dubbelsömmarna i innerbensömmarna)

Nästa steg sydde jag i blixtlåset. Till jeans är blixtlåset något mer komplicerat än tidigare blixtlås jag gett mig i kast med. Samma kvinna som i klippet ovan har en kortare beskrivning för att sy  blixtlås i jeans här.

Sedan hittade jag också den här beskrivningen på jeans-blixtlås
Förberedelse;

Sy;

Dom klippen ingår i en spellista för att sy jeans för kvinnor;
Sewing Women’s Jeans: http://www.youtube.com/watch?v=ypBSb1gg3CY&list=PLU_hpXrimvBeXYDnRoO7ZG5rfoz6UtZKx

Hon pratade om en ”jeansfot” i klippserien ovan.
Den är mycket lik ”broderifoten” som jag har. Den jag har ska kunna låta ett band löpa under och då fast bandet på det viset. Jag provade (se.bilden nedan) att sy fast linningen med den

image

Bilden visar avigan. Valde att ha en till tyget matchande tråd på avigan.

I mönstrena jag hade fanns inte den lilla myntfickan som jeans brukar ha så jag kollade på gamla jeans och kopierade från ett par av dom

image

Här en bild på när jeansen är färdiga.

image

Blev lite smått paff, när jag hade fållat byxorna så hade dom perfekt längd!

Nästa jeans ska jag göra annorlunda.

Ska göra ett tunnare par jeans till sommaren.

Före eller efter blir det  bermudasshorts till barnet, som nog får en T-shirt också

4 reaktioner till “Sytt ett par jeans

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.