Ska kanske göra olika mönstergrunder

Har varit upptagen och inte kommit åt att sy(håller på med en klänning, se gårdagens inlägg).

Men det hindrar inte att jag funderar på sömnad, närmare bestämt mönsterkonstruktion. Jag vill göra några grundmönster. (Gå ner och titta på youtube klippen först för att bättre förstå texten nedan eller snarare ignorera mina sidhänvisningar om du inte har boken)

Köpte en bok i december 2014, som jag refererar till med sidhänvisningar i fortsättningen på inlägget :
Mönster och konstruktioner för damkläder av Inger Öberg och Hervor Ersman, utg. 2010.

Tänkte till att börja med göra:

  1. ett grundmönster, med ett liv som bas, till blusar och klänningar med början på s.117 i boken. Jag kommer göra dom individuella anpassningar som är lämpligt till mig, enligt sidorna som sedan följer i boken.  Den blir ett grundmönster till blusar för att jämföra med mönster som jag hämtar från annat håll. Den blir förstås grunden till alla möjliga mönster som jag hämtar från boken. Med den som bas kan jag lägga till och förändra med detaljer från sån’t som inspirerar mig. (Konstruktionsbeskrivning för livet finns på s.285 och ärmen på s.286)
  2. justering till blusgrund, med grundmönstret till ett liv som bas. Början s.164. Ska även jobba med ärmen. (fundera om jag vill ha mer vidd enligt s 166). Från blusgrunden  kan man sy en klänning.
  3. kjol grundmönster enligt s.43-45( behövs eftersom jag vill kunna sy en klänning mha kjolen och blusgrunden). (Konstruktionsbeskrivning för kjolen finns på s.278.) På s.57 finns en modell med 6 våder, jag ska jämföra det med  kjolen till kappan , som jag fortfarande inte har fållat klart
  4. helskuren klänning. S.178. Anvisningar för hur man sätter ihop livgrunden(1) med kjol-grundmönstret(3) till en helskuren klänning.

 

Jag kan tänka mig göra fler grunder bla för trikå som blir lite annorlunda men jag börjar här så att jag inte blir för överväldigad för att ens göra något av det. Att jag syr och det jag gör som är relaterat till det gör jag för att det är roligt. Vissa moment är tråkigare men leder till sån’t som är roligare/jätteroligt.

Nedan är några bra youtubeklipp för det jag tänker göra. Dom två översta är för liv-grunden.   Hon gör lite andra saker än boken beskriver, hon förklarar också väl varför hon gör det hon gör.

 

 

Kjolgrund:

 

5 reaktioner till “Ska kanske göra olika mönstergrunder

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.