Syprojekt Kappa:Snart klar, har fållat och sytt fast fodret i fållen

Jag har fållat kappan med en blindfåll och sytt fast nederdelen av fodret i sömsmånen till fållen. Innan jag gjorde det pressade jag fållen. Tog också och klippte i sömsmånen på fodret där jag sydde ihop fodret med infodringarna. Hade gjort det redan men själva kappan men skippat fodret av någon anledning som jag inte minns. Sömmar som är böjda ska man klippa så att dom luras tro att dom är raka.  Eller det passar bättre helt enkelt

Jag använder blindfållsfoten till ställen där det är olika nivåer på där foten ska glida fram, som till höger. Man brukar få rådet att använda blixtlåsfoten men blindfållsfoten är bättre i det här fallet. Jag hade redan sytt blindfållen och sydde fast fodren som ligger under.

Krängde allt till rätsidan. Har ett hål i vänster ärm som jag bara utnyttjat för cirkus halva fållen och då var det bara den fålldelen som måste igenom hålet i ärmen, inte resten av kappan. Innan dess krängde jag allt nertill.

Har inte sicksackat och snyggat till kanten som syns i bilden till höger här ovan, har inte heller pressat på sömmen eller så. Tänkte att jag ska lämna till imorgon med fräscha ögon för att se om jag verkligen är nöjd med hur fodret är isytt nertill.

Om jag är nöjd imorgon med fållen ska det bli intressant att försöka snygga till kanten. Ska ta mig till avigsidan genom hålet i vänster ärm

Men idag är jag glad

 

Ska sy i knappar i ärmarna, jag skulle kunna göra det ikväll framför TVn. Fast jag tror att jag ska vänta med det tills imorgon

Tittar på dom där knapphålen jag ser på bilden. Kommer ihåg att jag skulle förstärka dom, har inte gjort det än och jag har inte heller underlättat för att sätta dit reflexer än. I vänster ficka hade jag tänkt sy dit en flärp som jag ska sätta dit en metallring i(en sån för nycklar). Ska sy dit nåt bakom slejfen också där jag kan sätta dit en reflex, det borde räcka

Kommer att bli tomt utan att ha kappan att sy på.

Vilken tur att det finns julstök. Rekommenderar att sy kappor så här före jul för dom som vill slippa julstress. Se till att bli färdig vid Lucia. Gå riktigt in för kappan bara. Själv har jag  inte stressat det minsta för julen. Finns inte en julpinal framme än. Är säker på att jag kommer hinna och det som eventuellt inte hinns, behövs inte.

Undrar om det jag sa om att jag inte tänkte göra pizza förrän kappan är klar, tolkas av familjen som jag lovat dom pizza? Var ju inte så jag sa…

Cirka två meter kvar av ulltyget. Skulle kunna sy byxor eller en kjol. Gör jag en kjol kanske det räcker till en hatt också, eller vantar?

 

En reaktion till “Syprojekt Kappa:Snart klar, har fållat och sytt fast fodret i fållen

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.