Kjolen till kappan, infodringen

Jag har sytt på fodret till kjolen och har sytt ihop bakstyckena med varandra och framstyckena med varandra. Fortsatt med infodringarna som gav mig en del huvudbry tills jag kom på hur fodret var klippt. Det har likadana mönsterdelar som ylletyget upptill. Det innebär att infodringarna, upptill, ligger med avigan mot rätan mot  fodret .

Eller som bilden nedan visar. Har ritat med skräddarkrita där jag skulle tråckla ihop infodringen med fodret. Har gjort det på rätsidan på infodringen men den kommer vara insidan av kjolen och kritan lär försvinna med tiden.

-Hm, kom på en sak, det kanske skulle vara tvärtom? Är lite skönare att ha fodret mot huden. Undrar om det spelar någon roll? Jag tror faktiskt jag gjort rätt men vill jag verkligen ha det så? Sprang iväg och kollade, jo jag har gjort rätt. Tror även att jag låter  det vara så.

DSC_0899.JPG
Infodringen med synlig räta och fodret med synlig räta. Blixtlåsöppning

Har sytt ihop fodret nedanför blixtlåset.

För att lösa det upptill mot blixtlåset ska jag göra som det här klippet visar

Det är också anledningen till att jag inte har sytt ihop fodrets sidosömmar än. Tror det blir lättare om jag syr sidosömmarna till fodret efter momentet i klippet ovan.

Börjar bli riktigt förtjust i det här kjolmönstret. Utan fodret vet jag att mönstret fungerar för mig och jag funderar på att använda det som kjoldelen till exempelvis klänningar. Jag har några som jag funderar på, bla det jag skrev om i förrgår , den jag funderar på att göra innan snickarbyx-kjolen. Om den klänningen blir bra, eller framförallt blusdelen, så kan jag sätta ihop den med den här kjolen, båda knäpps bak. Jag har ju till och med toallen till kjolen för det. Min plan är att göra den modifierade klänningen i ett vackert linnetyg som jag sytt med tidigare. Igår skrev jag ut PDF-mönstret till den klänningen, (57 st A4, varav 56 mönsterark blev det).  Av någon outgrundlig anledning tycker många det är lättare att tejpa ihop stora mängder A4-papper än att kalkera av mönster från mönstertidningarnas mönsterark. Nåja, vet inte än om jag tycker samma, ska införskaffa åsikt genom att göra hade jag tänkt. Fördelen med PDF är att man inte behöver ruinera sig på mönster från USA, utan slipper tullen genom att ladda hem dom. (Nu har jag iof skaffat dom senaste från Storbritannien, men snart Brexit)

Det är såna här mönster som avskräcker somliga(tog ut mitt kjolmönster , 8 mönsterdelar, ur en större del av det här virrvarret):

_20180111_095711.JPG

Nu praktiserade jag sex veckor en sommar på gymnasiet på ett ritkontor. En liten annan typ av ritningar men linjer och streck som man skulle följa även där.

En sak till, en sån där tidning är billigare än enskilda mönster.

Fast jag har funderat mer över det här med ”färdiga” mönster. Verkar finnas en hel socialgrej där ute med youtube, instagram och bloggar som inspirerar varandra och diskuterar runt olika mönster. Sen undrar jag om det inte är lättare för folk som syr upp kläder att det finns mönster för kunderna att köpa och sy upp för dom i. Copyright och sånt.

Det här är en hobby för mig just nu. En hobby som tilltalar mig i många aspekter och led. (Tidigare odlade jag på balkongen men platsen därute har tagit slut. Har mest perenner där nu)

Skulle kunna måla också men då försvinner jag bort i det jag gör totalt så det vågar jag mig inte på, har familj. Nu målar jag i mönster och material och alla sinnen istället, ungefär som när jag odlar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.