Formbröd gjort på bakferment

Jag vill hitta ett nyttigt bröd som jag kan baka själv. Har försökt mig på surdeg och levain men misslyckats. Blev glad när jag hittade bakferment på hälsokosten och jag tror faktiskt att det är min melodi. Har dock kliat mig i huvudet för att få ordning på hur jag bör bära mig åt

Jag utgick från följande beskrivning på ” Fermentbröd” och har halverat mängden. Anledningen till halveringen är att jag har en sockerkaksform som jag vill utnyttja.

För bakfermentsdegen utgick jag från beskrivningen som följde med bakfermentet jag köpte.

Jag har således bakfermentsdeg som står i kylen men jag använde dinkel istället för grahamsmjölet som stod i beskrivningen.

Recept på en formfranska

Kl 20 dag1 Fördeg

250 g fullkornsdinkel

2,5 dl 40 gradigt vatten

2 msk bakfermentstartdeg(den i kylskåpet)

Blanda och ställ i rumstemperatur över natten

kl 09 dag2 Bröddeg

50 g amarantmjöl

50 g skrädmjöl

150 siktat dinkelmjöl

1.5 dl 40 gradigt vatten

1 tsk bakfermentstartdeg

1 msk salt

Blanda ihop och låt stå i en halvtimme. Blanda dom båda degarna. Efter en timme, vik kanterna på degen mot mitten gör det en gång i timmen ca 3 ggr. Häll över i en avlång sockerkaksform och jäs i 1 1/2 timme.  Ugnen ska vara varm 250 grader.

Ställ in vatten längst ner i ugnen. In med franskan sänk till drygt 200 grader och grädda i ca 55 minuter.

Pensla ovansidan med vatten.

Brödet blev jättegott. Jag är ingen knåda-fantast, därför passar det här brödet mig perfekt.

2 reaktioner till “Formbröd gjort på bakferment

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.